Segment Marjı Nedir?
Segment marjı, bir işletmenin belirli bir yönünün
kârlılığının bir ölçüsüdür ve işletmenin genel olarak kâr marjına nasıl katkıda
bulunur. Bir işletmenin farklı bölümlerini bölümlere ayırarak yönetim, hangi
yönlerin en kârlı ve mücadele edeceğini görebilmelidir. Bir işletme, ürün
hattı, yer ve bölüm gibi farklı şekillerde segmentlere ayrılabilir. Bölüm
marjını, işletmenin nasıl yapılandırılacağı ve bir kesimin durdurulması gerekip
gerekmediğine ilişkin belirleyici bir faktör olarak kullanırken, bir işletmenin
her bir kesimi ile ilişkili maliyetleri göz önüne almak önemlidir. Sizde
bu tarz makaleler için bu hizmetleri alabilirsiniz;
İşletmeler kazandıkları tüm geliri alarak ve bu geliri elde
etmek için gereken maliyetleri çıkararak kar marjlarını hesaplarlar. Bunu
yaparken bir şirketin sağlam bir genel görünümü verebilir, ancak bu şirketin
başarılı olmasının veya başarısız olmasının tek tek nedenlerini atlayabilir.
Örneğin, bir şirket zayıf bir kar marjına sahip olabilir ve bu da özellikle
işin zayıf yönü tarafından tartılır. Bölüm marjını hesaplamak, bir işletmenin
tek tek bileşenlerinin, işletmenin genel olarak kar marjına nasıl katkıda
bulunduğunu gösterir.
Her spesifik segment marjını bulmak için, her bir segment
maliyetleri ve gelirleri bakımından ayrılmalıdır. Bu yapıldığında, her bölüm
kendi sabit kâr marjını sağlamalı ve belirli sabit maliyetler düşülmüş diğer
bölümlerin marjları ile birleştirildiğinde toplam kâr marjını eklemelidir. Her
segment, yöneticilere hangi bölümlerin en değerli olduğunu iyi bir fikir
vererek, ürettiği toplam kar marjının yüzdesi olarak ölçülebilir.
Bölüm marjının analiz edilebileceği birçok farklı yol
olabilir. Birçok yerde mağazaları olan bir perakende işi, her bir mağazayı bir
segment olarak düşünebilir. Bir şirket birçok farklı ürün satıyorsa, her ürün
grubu işin bir parçası olarak incelenebilir. Buna ek olarak, gelirler ve
maliyetler doğru bir şekilde ölçülebiliyorsa, bir şirketin farklı departmanları
segmentlere ayrılabilir.
Her segment için maliyet dikkate alınarak segment marjını
analiz ederken önemlidir. Bazı bölümlerin, kendi kâr marjlarında önemli bir
etkisi olabilecek kendi işletmelerinin bölümlerine özgü maliyetleri olabilir.
Belirli bir segment elimine edilmiş olsa dahi işin maruz kalacağı maliyetler
olabilir. Bir işletme faaliyetlerini hızlandırmayı ve belirli segmentleri
ortadan kaldırmayı düşündüğü takdirde bu maliyet düşünceleri önemlidir.
Yorumlar
Yorum Gönder